fredag 11. november 2011

Julen nærmer seg

Nå er byrået i full sving med julemagasiner og 1.deadline nærmer seg!

28.oktober:
Fikk jeg i oppdrag å plukke ut passende bilder fra photoshoot og sortere de ved å sette på navn og datoen de ble tatt. Bildene skulle brukes i julemagasinet for Skedsmo Senteret.
Jeg fant også et passende forside bilde til magasinet.

Når bildene var ferdig sorterte og bildene som skulle brukes plukket ut var det bare å sette igang med å frilegge bilder som skal brukes i annonser. Jeg frila en del bilder.

Hva er frilegging og hvordan gjøres det? 

Frilegge= fjerner forstyrrende elementer i bakgrunnen på et bilde. Når man har gjort det kan man legge det elementent man ønske å ha for seg selv på hvilken som helst bakgrunn man ønsker.

Her er et eksempel med forklaring:

Utgangspunktet

Hvis jeg ønsker bare bilde av hjertestenen og ikke det som ligger i bakgrunnen kan jeg frilegge dette ved hjelp av verktøy i Adobe Photoshop.

1. Åpne bildet i Photoshop
2.















Så velger man verktøyet som heter PEN TOOL og lager en "bane" rundt elementet man vil frilegge fra bakgrunnen.

3.














 Når man har lagd "banen" rundt elementet velger man PATH vinduet (markert med rødt)

4.















Så trykker man SAVE PATH som man finner i panelet (vist med rød pil)

5.















Når PATH´en er lagret får den navnet PATH1 eller det du vil kalle den i stedet for navnet WORK PATH fra tidligere bildeeksempel.

6.














Deretter velger man CLIPPING PATH som man finner i samme panelet som man lagret PATH´en

7.














Da kommer dette vinduet opp. Da er det bare å velge "Flatness", som vi alltid pleier å ha på 0,8 device pixels. Så er det bare å trykke OK, så er man ferdig.



Her er resultatet av det frilagte bilde, lagt inn på en rød bakgrunn               














4.November:

Gikk dagen med til å lese korrektur til julemagasinet til Skedsmo Senteret. Samt å hjelpe til å sette inn priser og bidra med siste finish med plassering på magasin sidene.
Jeg fikk også i oppdrag å finne et passende forsidebilde til julemagasinet til Nannestad Torg.
Gikk derfor inn på colourbox.com og startet letingen etter et bilde som kunne være passende. Det stod mellom 2 bilder men vi fikk bestemt oss til slutt.

Bilder fra magasinene kommer senere, når de har blitt trykkt og publisert!

Frk.Fredriksen

2 kommentarer:

  1. Her ble det jommen en liten tutorial av innlegget, så fint! :) Synes du beskriver greit det du holder på med, men kunne kanskje ønsket meg et bilde innimellom av deg på arbeidsplassen også. :) Kanskje du også kan ta med litt mer om hvordan du jobber når du designer underveis i et prosjekt (hvilke programmer du bruker, problemer, ting du har lært etc.). Morsomt å følge med! :)

    SvarSlett
  2. Hei Linn-Christin!

    Ja, dette kunne til og med jeg lære meg! Veldig bra, viser prosess i PS. Jeg kunne også tenke meg å vite mer om hvilke kriterier du følger når du velger ut hvilket bilde som skal være på forsiden av en senteravis eller brosjyre. Men alt i alt må jeg si at du er i stormende fremgang! Bra.

    SvarSlett